Mirror, mirror. Kiedy życie wymyka się spod kontroli

Red, Leo, Naomi i Rose to czwórka nastolatków, których łączy przyjaźń oraz wspólna pasja. Razem tworzą zespół muzyczny (tytułowy Mirror, mirror), razem borykają się z problemem braku akceptacji, razem nie otrzymują wsparcia ze strony swoich rodzin i wreszcie razem komponują, nagrywają, koncertują. Pewnego dnia jedna z członkiń zespołu – Naomi – zostaje jednak znaleziona w rzece po, jak przynajmniej sugeruje policja, próbie samobójczej. Dziewczyna pozostaje w śpiączce, natomiast jej przyjaciele… po prostu się załamują. Najpierw próbują odreagować smutek na wiele różnych sposobów, ale potem, nie ufając ustaleniom policji, sami dążą do rozwikłania tajemniczej sprawy Naomi.

Książka napisana przez… modelkę

Jedną z autorek książki pt. Mirror, mirror jest Cara Delevigne – modelka i aktorka, która w branży literackiej dopiero debiutuje. Jej powieść (pisana przy współudziale Rowan Coleman) jest jednak daleka od banału i świetnie oddaje problemy współczesnej młodzieży. Życie otoczone mediami społecznościowymi, odtrącenie, używki, tchórzostwo i brak asertywności, trudności w podejmowaniu decyzji, napięcie pomiędzy wrażliwością a twardym znoszeniem problemów – wszystko to znajdziemy właśnie w Mirror… Co też ważne: Autorki przedstawiły opisywany przez siebie świat w sposób bardzo realistyczny. Nie używają hiperboli, nie stosują nieuczciwych, literackich upiększeń – wszystko jest takie, jakie znamy z rzeczywistości – trudne, momentami mroczne, momentami bez sensu, wulgarne, bez planu. Naprawdę trudno uwierzyć, że takie pióro ma osoba, która dotychczas nie zajmowała się pisaniem. A może ten efekt został osiągnięty dlatego, że Delevigne chorowała na depresję i doskonale wie, jak trudne potrafi być życie?

Do najważniejszych cech charakterystycznych Mirror, mirror należy:

  • Rewelacyjna fabuła, przepełniona świetnymi zwrotami akcji;
  • Wyrazistość bohaterów. Każdy z powyższej czwórki to prawdziwe indywiduum, poszukujące swojego własnego planu na życie;
  • Duża różnorodność wątków;
  • Nowoczesność (np. w postaci pojawiających się co jakiś czas wpisów internetowych);
  • Dość zaskakujący finał.

Za dużo wulgaryzmów

Jak wspomnieliśmy, chcąc oddać trudność sytuacji, w której znaleźli się bohaterowie, Autorki zdecydowały się na bardzo wulgarny i ordynarny język. Niestety jednak, w wielu przypadkach efekt jest odwrotny do zamierzonego – brzmi to sztucznie i nienaturalnie. Dodatkowo powieść reklamowana jest jako thriller, podczas gdy nie ma w niej tego charakterystycznego napięcia, tego ciągłego poczucia niepewności, tego rozemocjonowania. Mirror, mirror należałoby więc sklasyfikować jako powieść kryminalną, ewentualnie powieść psychologiczną, której głównym adresatem są ludzie młodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *